Jag är blåögd.

"Du är allt bra blåögd du"
Var något jag fick höra för ett tag sedan. 
Först blev jag förbannad, för jag trodde att blåögd hade ungefär samma betydelse som "du är allt bra blond". Fick sedan förklarat för mig att blåögd är när man alltid ser det positivt, ser det bästa ur situationen och tror gott om andra.
Och ja, i sånna fall är jag blåögd. Jätte blåögd!
Jag tror nämligen att hur illa något än blir, hur mycket man tabbar sig, så är man värd en annan chans. För den chansen kan bli så himla bra. Ingen är perfekt. Alla måste vi få göra misstag utan att straffas / hemsökas av dessa misstag dag ut och dag in. 
Nu menar jag kanske inte misstag som i att mörda någon utan misstag som sker i vardagen. Misstag där man har chansen att få en andra chans. 

Andra chansen är viktig. Ingen kan veta vad som är 100 % rätt innan man vet vad som är 100 % fel. Ett fel närmare rätt. För man lär ju sig av sina misstag. 

Jag tror att många har lätt att sätta sig högt upp på sina höga hästar och se ner på dem som gjorde fel. Lär er förlåta. Livet blir lättare, för oss alla. 

Jag vet att det tar tid. Men gör det efter ett tag. Förlåt  oss som inte gjorde rätt. Ge oss en andra chans. För vi kommer inte göra samma fel igen.




Lär dig livets stora gåta. Älska. Glömma. Och förlåta.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0