Vem skulle vilja ha mig? Jag vill ju inte ens ha mig själv.



Tittade på Tv4 nyheterna i kväll. Och då var det ett inslag om 59-åriga Margareta som haft en hjärntumör stor som ett ägg på skallbasen. Den opererades bort för ett år sedan och rehabiliteringen har tagit mycket lång tid.
Efter operationen var Margareta tvungen att lära sig prata och gå på nytt. Nu tar hon sig med hjälp av sonen mellan köket och vardagsrummet, det är ett lagom träningspass. Hon orkar vara uppe några timmar om dagen. Dessutom hör och ser hon dåligt och har darr i händerna.

Anledningen till att Margareta var med i tv var att hon fått beskedet att hon ska prövas för arbete innom 3 månader. Hon får ingen sjukpenning längre eftersom hon på pappret ska kunna jobba. Vilket vi alla nog förstår att hon inte kommer kunna göra igen. Någonsin.

Margareta slutade intervjun, då de pratade om framtida arbete, med att säga "Vem skulle vilja ha mig? Jag vill ju inte ens ha mig själv."

Det var så himla hemskt! Och hon såg så ledsen ut. Innan hade hon jobbat mer än 100%, så jag antar att jobbet var hennes liv. Och så händer det något så hemskt att man får en hjärntumör! Och sedan när man gått igenom allt detta jobbiga i ett år så får man reda på att man inte ska få någon sjukpenning. Asså jag tycker att det är så fruktansvärt hemskt! Dessutom tror jag att Margareta mer än gärna hade arbetat med något, när hon hade fått lite mera krafter, i och med att hon verkade gilla att arbeta och då är det bara så himla fel att samhället ska vara så att man pga en sjukdom blir någon som ingen vill ha. Jag hoppas verkligen att det går bra för henna nu. Tråkigt bara att man ska behöva ta till media...

Läs mer om artikeln och se intervjun här: http://www.nyhetskanalen.se/1.1847462/2010/10/06/kristersson_ska_ratta_till_sjukforsakringen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0